Kay Schulte: o režimu L17 v Německu

09. 02. 2024
Režim L17 funguje v různých formách v řadě zemí Evropské Unie - v Německu, Rakousku, Anglii, Severním Irsku a Nizozemí. Kay Schulte je General Coordinator projektu „Prevention of work related road accidents“ a člen German Road Safety Council. Zeptali jsme se ho na to, jak funguje L17 v Německu.
Kay Schulte: o režimu L17 v Německu

"Řízení vozidla v 17 letech s Mentorem považuji za úspěšný model v minimalizování rizik, co se týče mladých řidičů v ostrém provozu."


Režim BF17 byl poprvé představen ve spolkové zemi Dolní Sasko v roce 2004. Do německého národního práva se rozšířil v roce 2011. Dnes je mezi mladými lidmi velmi populární, protože jim umožňuje usednout za volant o rok dříve. Kay Schulte přijel na říjnovou konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů, kde vystoupil jako jeden ze speakerů. My jsme si s ním povídali o zkušenostech s L17 v Berlíně.

Kayi, v Německu už režim L17 nějakou dobu funguje. Jaké to bylo na začátku? 

Začátky byly pro každého potenciálního Mentora velká neznámá. Největším úskalím bylo samozřejmě najít správného člověka – Mentora – z řad rodiny, přátel, pro které byla tato role nová, cítili se v ní nejistí. Pak ale začalo docházet ke skvělé výměně zkušeností mezi mladými řidiči a jejich Mentory a dnes už nemáme problém v zainteresování nových a nových Mentorů. 


Výměna zkušeností? Jak to myslíte? 

Víte, styl řízení mladých lidí a jejich Mentorů se často liší. Když jsou ale oba otevření, mohou se během společné jízdy obohatit o nové zkušenosti i znalosti. Tak například: Mentoři, tedy starší řidiči, jsou zvyklí jezdit opatrně, pomaleji, což se snaží svým učencům předat. Oproti tomu mladí Řidiči zase sledují nejnovější nařízení, pravidla, což zase naopak obohacuje jejich Mentora, který už je přeci jen pár let z autoškoly pryč. Pravidla se mění, pravidla přibývají a není na škodu si je sem tam připomenout. 


Jsme zvědaví, jak se Mentoři a mladí Řidiči postaví k režimu L17 tady v Česku. 

Myslím, že fungovat to bude i u vás. Vezměte si Holandsko. V Holandsku převzali náš německý model a po dvou letech od zavedení mají jen ty nejlepší zkušenosti. 


V čem se tedy liší role Mentora a učitele v autoškole? Proč prostě nezačít chodit do autoškoly o rok dříve? 

Co je důležité si uvědomit – Mentor neučí. To není jeho práce. Řídit učí profesionální učitel autoškoly. To je stále role, která je v rámci procesu začlenění mladého řidiče do provozu nepostradatelná. Role Mentora je jiná. Být Mentor znamená sdílet zkušenosti: „Na této křižovatce se mi jednou stalo…“, „Nezapomínej se dívat do zpětných zrcátek, jako jsem to dělával vždycky já.“ A tak podobně. Mentor samozřejmě zná dopravní předpisy, ale na místě spolujezdce sedí a je připravený zodpovědět všechny otázky. Je spíš jako dobrý přítel, který mě zasvěcuje do něčeho nového. 


Takže provázet. Neučit. 

Toto je pro celý proces důležité – uvědomit si, jaký rozdíl je mezi učitelem a Mentorem. Takový Mentor, který toto pochopí, bude skvělým průvodcem pro svého mladého Řidiče, ať už to bude syn, dcera, vnuk, vnučka, synovec, sousedovic kluk nebo člen fotbalového týmu, který trénuje. 


Vy jste Mentor? 

Byl jsem Mentor dvakrát – pro dceru a syna. Já jsem vlastně i učitel autoškoly. 


A je v tom tedy velký rozdíl? 

Rozdíl to je, ale naštěstí, jako učitel autoškoly jsem zvyklý být spíš něco jako kouč, průvodce. Přepnutí do role Mentora mi tak nedělala velké problémy, protože můj přístup je podobný. Nejtěžší na tom samozřejmě je nezačít hned popisovat vše, co vidím kolem, nezahltit mladého Řidiče pravidly, značkami a přednostmi – sedíte tam a jste připravení být nápomocní, být oporou. 


Učit se řídit v Berlíně asi není úplná pohádka, že? 

Jak se to vezme. Ano, hustá doprava, semafory – první zkušenost může být stresující. Ale na druhou stranu, když se naučíte hned na začátku řídit ve velkém městě, je pro vás už zbytek pohoda. Umíte si poradit, protože víte, na co všechno si musíte dávat pozor. A v tomhle vás Berlín rozhodně vycvičí. 


Co byste vzkázal potenciálním Mentorům, kteří nad touto rolí zatím přemýšlí, ale ještě si nejsou 100% jistí? 

Jestliže máte šanci projít si nejdřív jakýmkoli kurzem, naladit se na roli Mentora, udělejte to. Budete si jistější, zopakujete si pravidla silničního provozu, vychytáte mouchy a navíc se naladíte na ten správný myšlenkový set-up. Jste kouč, ne učitel. 


Máte radu pro mladé Řidiče, kteří nad L17 přemýšlí? 

Začněte hned, jak to jen bude možné. V 17 máte celý rok na trénink, na seznámení se s provozem, na společné jízdy a na získávání zkušeností. Využijte toho. Je to nejlepší cesta k tomu, jak se stát zodpovědným řidičem hned od začátku.