Možnosti ovlivnit obsah předpisů EU ze strany podnikatelů

05. 03. 2011
Je u nás zvykem vinit Brusel z každého hloupého předpisu, i když odsud nepochází, nebo aniž bychom se vůbec včas a efektivně snažili ovlivnit jeho podobu. Vzpomeňme třeba na balení koblih - to nám z Bruselu taky nikdo nepředepisoval; jen jsme si pravidla vyložili po svém.
Možnosti ovlivnit obsah předpisů EU ze strany podnikatelů

Možnosti ovlivnit obsah předpisů EU ze strany podnikatelů


Je u nás zvykem vinit Brusel z každého hloupého předpisu, i když odsud nepochází, nebo aniž bychom se vůbec včas a efektivně snažili ovlivnit jeho podobu. Vzpomeňme třeba na balení koblih - to nám z Bruselu taky nikdo nepředepisoval; jen jsme si pravidla vyložili po svém.

Možnosti ovlivnit obsah předpisů EU ze strany podnikatelů

Je u nás zvykem vinit Brusel z každého hloupého předpisu, i když odsud nepochází, nebo aniž bychom se vůbec včas a efektivně snažili ovlivnit jeho podobu. Vzpomeňme třeba na balení koblih - to nám z Bruselu taky nikdo nepředepisoval; jen jsme si pravidla vyložili po svém.

Evropský legislativní proces je zdlouhavý a snaha o kompromis často skoro chorobná, paralyzující. Co mu však nelze vytknout, je transparentnost a inkluze. Tedy pokud ji chceme a umíme využít. Přijetí téměř každého předpisu předchází veřejná konzultace, kde se všichni aktéři mohou k záměru právní úpravy vyjádřit. Ale ne vždy toho využijí - během veřejné konzultace k reformě Společné zemědělské politiky, na kterou vynakládáme 45 % evropského rozpočtu, se sešlo 5473 příspěvků z celé EU. Rakousko jich poslalo 399, Lotyšsko dokonce 463, z ČR však přišlo pouhých 19.

Evropská komise každou konzultaci vyhodnotí a navrhne právní úpravu. O ní pak jednají ve formacích Rady EU zástupci členských států (i z našich ministerstev) a většinou také v Evropském parlamentu námi zvolení

poslanci. Berou se v úvahu i expertní stanoviska poradních orgánů - Evropského hospodářského a sociálního výboru sdružujícího zaměstnavatele, odboráře a občanskou společnost z celé Evropy a Výboru regionů, který hájící zájmy evropských regionů a měst.

Podnikatelé většinou vědí, co je jádrem daného problému. Ne vždy ale umějí své stanovisko nebo výhradu dobře "prodat". Prvním místem, na které by se měli obrátit, je přitom jejich národní asociace. Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, Hospodářská komora ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR mají dlouholeté zkušenosti s obhajobou jejich zájmů při přijímání evropské legislativy. Už v roce 2002 dokonce založili s podporou agentury CzechTrade společnou bruselskou kancelář CEBRE - Českou podnikatelskou reprezentaci při EU, která se na tuto činnost specializuje jak v přímém kontaktu s evropskými institucemi, tak v zastupování vůči evropským podnikatelským asociacím, jako jsou např. EUROCHAMBRES, BUSINESSEUROPE, UEAPME, EuroCommerce, EuraTex, Eura-Coal atd.

Příklad dobré komunikace úřadu

Asi nejlépe hodnoceným počinem cílené komunikace státní správy s podnikateli je portál BusinessInfo. cz zřízený Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, respektive agenturou CzechTrade. Lze na něm získat většinu potřebných informací o podnikání i o možnostech exportu. Na jeho obsahu se kromě vlastní redakce a českých expertů podílejí také naši obchodní radové po celém světě, pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade nebo už zmíněná kancelář CEBRE.

Novinkou v komunikaci s podnikateli je zajímavý počin bruselské ambasády - Stálého zastoupení ČR při EU, jež hájí české pozice v jednáních s ostatními členskými státy a Evropskou komisí a Evropským parlamentem. Připravilo pro podnikatele malý "rozcestník", který má sloužit k základní orientaci, kdy a jak je možné zapojit se do přípravy evropských právních předpisů, co je lze ovlivnit a kde najít spojence. Stačí do vyhledávače zadat adresu www.mzv.cz/eu a vybrat vpravo odkaz "EU pro podnikatele". V rozcestníku se mj. dozvědí, že pokud se při vstupu na zahraniční trhy firmy setkají s komplikacemi a problémy odporujícími pravidlům vnitřního trhu, mohou se obrátit na systém neformálního řešení sporů na vnitřním trhu SOLVIT.

Doufejme, že cílená a aktivní komunikace se všemi aktéry včetně podnikatelů nezůstane jen výsadou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, agentury CzechTrade nebo našich pracovitých diplomatů v Bruselu. Každá státní instituce totiž může udělat něco málo pro to, aby jí a její "úřední řeči" všichni lépe rozuměli.

URL|

http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/unor-2011/moznosti-obsah-predpisu-eu-podnikatel/1001945/59853/

Kristina Princová

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Na Františku 32

110 15 Praha 1

princova@mpo.cz

www.mpo.cz