Kongres organizace CIECA – Istanbul 2012

25. 10. 2012
CIECA je mezinárodní evropská organizace zastřešující instituce, které provádějí zkoušky žadatelů o řidičské oprávnění. (www.cieca.be) Vzhledem k blížícím se potencionálním změnám v oblasti provozování autoškol a zkoušení žadatelů o řidičské oprávnění v České Republice VR AAČR rozhodla o vyslání zástupců na tento kongres. Níže a v několika dalších článcích Vám přinášíme podstatné informace z tohoto kongresu.
Kongres organizace CIECA – Istanbul 2012

Kongres organizace CIECA – Istanbul 2012

CIECA je mezinárodní evropská organizace zastřešující instituce, které provádějí zkoušky žadatelů o řidičské oprávnění. (www.cieca.be) Vzhledem k blížícím se potencionálním změnám v oblasti provozování autoškol a zkoušení žadatelů o řidičské oprávnění v České Republice VR AAČR rozhodla o vyslání zástupců na tento kongres. Níže a v několika dalších článcích Vám přinášíme podstatné informace z tohoto kongresu.

Kongres obsahoval čtyři části:

1) V první části, po úvodní uvítací řeči pana Kari Hakuli (prezidenta Cieca), vystoupili účastníci s následujícími referáty:

a. Zástupce evropské komise přednesl velmi zajímavý a obsáhlý referát o vývoji bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v rámci celé EU.

b. Zástupkyně OSN nás seznámila s potřebami úprav Vídeňské konvence z roku 1968v souvislosti se současným vývojem silničního provozu.

2) V druhé části kongresu vystoupili další přednášející s referáty:

a. Zástupce Technické univerzity z Mnichova nás upozornil na prudký vývoj elektronických bezpečnostních a asistenčních systému, které v současné době vůbec nejsou zahrnuty do vzdělávání řidičů a jejich zkoušení.

b. Zástupce TUV SUD Německo účastníkům kongresu předložil retrospektivu provádění praktických zkoušek z posledních let. Hlavní myšlenkou bylo opět zamyšlení se nad využíváním automatických bezpečnostních prvků vozidel. Využívání brzdových, rozjezdových asistentů, systémů pro dodržování bezpečnosti mezi vozidly je v současné době implementováno do vozidel, ale řidiči se s nimi v rámci přípravy v autoškole vůbec nesetkají.

3) Třetí a čtvrtá část kongresu v odpoledních hodinách byla zaměřena na technologický vývoj při výcviku a provádění zkoušek:

a. Dr. Gotscha z Rakouska představil Rakouskou studii z posledních let, která se týkala získávání dat z jízd různých skupin řidičů za pomoci GPS-VIDEO rekordéru. Snahou bylo porovnat data nových „čerstvých“ řidičů s referenčními skupinami ostatních řidičů a porovnat je mezi sebou. Výstupem z tohoto měření je umožnit, prostřednictvím levného a jednoduchého zařízení na přenos dat, aby rodiče mohli ovlivnit a sledovat řidičské začátky svých dětí a apelovat tak na dodržování pravidel bezpečné a ekonomické jízdy.

b. Zástupce společností PEARSON, která dodává pro zkušební organizaci ve Velké Británii systém pro provádění zkoušek, přednesl úvahu o možné aplikaci moderních herních systémů do provádění testování předvídání rizik. Kvalitně zpracované videosekvence modelových rizikových situací (podobné autoškole národa) zapracovat do každé části teoretické zkoušky a zvýšit tak kvalitu teoretické části zkoušky.

4) Čtvrtá část navázala na třetí část týkající se technického a technologického vývoje:

a. Zástupce Dekra Německo prezentoval studii pro sjednocení aplikace požadavků na jednotlivé úkony při provádění praktické zkoušky. Za pomoci moderních dotykových tabletů nadefinovat zkušebnímu komisaři jednotné úkony k prověřování znalostí a dovedností zkoušeného žadatele. Snahou je unifikovat zkoušené úkony a poskytnout z praktické části zkoušky jednotný statistický výstup. (K tomu podotýkáme, že v ČR neexistuje ani není předepsán žádný protokol týkající se vyhodnocení praktické části zkoušky)

b. Poslední přednášejí z Univerzity Chemnitz prezentoval možnost zvýšení využítí počítačové a trenažérové techniky při zkoušce. (V ČR se potýkáme s tím, že na některých pověřených obcích není možné zkoušet určité jízdní situace. Trenažery používané v ČR umožňují jízdu po dálnici, jízdu za zhoršených jízdních podmínek a není možné je využít pro závěrečnou zkoušku…)

Zajímavou a významnou událostí kongresu CIECA 2012 bylo jmenování Ing. Pavla Nahodila (zástupce MDČR v CIECA) do funkce viceprezidenta Permanent bureau CIECA. Věříme, že tento významný krok bude přínosem pro pozici ČR v evropských strukturách týkajících se zkoušení žadatelů o řidičské oprávnění a zároveň bude jistě vhodnou pomocí při aktuálním zavádění legislativy v ČR.

Prezentace z kongresu ke stažení zde:

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_1._ECF.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_2._DGVP.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_4._MOVING.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_5._Pearson_VUE.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_6._Prometric.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_8._TUV_SUD_Turkiye.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_9._CNAE.pdf

admin/files/File/Prezentace/MEMBERS-FORUM_10._Instructional_Technologies_Inc.pdf